zaterdag 28 juni 2014

Vegetarische burger van kikkererwten


Manlief en zoon hadden vandaag zin in een vette hap en ik wilde eigenlijk iets gezonds eten. 
De ideale gelegenheid voor een keukenexperiment waarvan ik vermoed dat de heren het niet zo'n succes zullen vinden. 
Dus vertrok man naar de cafetaria en ik naar de keuken om deze kikkererwtenburger te maken die al een tijdje op mijn to-cook lijstje stond.

En het was gelukkig een succes.
Natuurlijk lijkt het niet op een gewone hamburger maar ik vond het erg lekker!

Mocht je het ook willen proberen dan heb je nodig voor 2 flinke burgers:
200 gram kikkererwten
50 gram havermout
1 ei
Peper & zout 
Italiaanse kruiden
Bieslook (gedroogd of vers)
Peterselie

Of andere kruiden naar smaak

Spoel de kikkererwten af onder de kraan en prak ze fijn in een kom. 
Dit is even een gedoe maar ze mogen nog best wat structuur houden. 
Je kunt dit ook met een staafmixer of in de keukenmachine doen.
Voeg de havermout, het ei en de kruiden toe en meng goed.
Vorm van het beetje plakkerige mengsel 2 burgers (druk goed aan).

Zo zien ze er uit voor ze de pan ingaan

Verhit boter, olie of kokosolie in een pan met een anti-aanbaklaag en bak de burgers in ca. 15 minuten op middelhoog vuur gaar.
Ik heb ze op een broodje gegeten met rucola, tomaat en oude kaas maar je kunt ze natuurlijk ook als vleesvervangers bij je maaltijd eten 
of met een lekkere salade.

Eet smakelijk! 

Bron: www.lyvre.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten