woensdag 29 januari 2014

Geglaceerde eendenborst

 
 
Deze maand doe ik voor de tweede keer mee aan de foodblogswap.
Dit is een soort "partnerruil" voor foodbloggers.
Je krijgt een blog toegewezen waarvan je een recept kiest, kookt en daar dan weer over blogt.
Iemand anders kiest en kookt van mijn blog. Superleuk om aan mee te doen!
 
Ik mocht deze maand iets kiezen van www.zusjeskokenover.nl.
De site is niet alleen qua vormgeving erg goed, er staan ook heel veel lekkere dingen op.
Je kunt echt zien dat hier enthousiasme en liefde voor koken achter zit.
Complimenten aan de zusjes!
 
Ik hoefde niet lang na te denken want er staat een recept voor eend op de site en ik vind eend echt heerlijk!
Heel mals, sappig en smaakvol vlees. Dit recept is heel eenvoudig te maken en toch erg feestelijk.
 
Ik had de eend voor het serveren niet in plakjes gesneden zoals in het recept van de zusjes vermeld staat.
Ik was bang dat de eend dan heel snel af zou koelen en dat vond ik jammer.
Maar als ik dit gerecht nog een keer maak zou ik dat wel doen. In dunne plakjes is eend nog lekkerder.
 
 
Eend geglaceerd in hoisinsaus en sesamolie:
 
Ingrediënten voor 4 personen:
4 eendenborsten (haal ze van goede kwaliteit bij de poelier)
3 eetlepels hoisinsaus
1 eetlepel sesamolie
1 rijpe mango
1/2 komkommer
4 bosuitjes
1 eetlepel rijstazijn
rijst
bouillonblokje (kip)
 
Bereidingswijze:
Kerf met een scherp mes een ruitpatroon in het vel van de eendenborsten.
Meng de hoisinsaus met de sesamolie en smeer de eend hier rijkelijk mee in.
Dek af en laat minstens 30 minuten marineren (een hele middag mag ook).
 
 

Kook de rijst gaar in de bouillon.
Schil de mango en snijd deze in blokjes. Snijd ook de komkommer en de bosui in blokjes.
Doe alles in een schaal en schep om met de rijstazijn (ik had geen rijstazijn en heb witte wijn azijn gebruikt).

Gril de eendenborsten aan weerszijden 8-10 minuten.
Laat ze 5 minuten rusten en snijd ze dan in plakjes.
Serveer met de rijst en de mango. Eet smakelijk!!



1 opmerking:

  1. Hmm wat heb je een lekker recept uitgekozen! Blij om te horen dat het recept in de smaak is gevallen! Liefs, Floortje & Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen