zondag 24 november 2013

Amerikaanse appeltaart

Deze appeltaart met noten is wat zoeter en knapperiger dan onze Hollandse appeltaart.
Ik had hem al vaak gegeten bij mijn schoonmoeder en vind hem altijd erg lekker.
Ik wilde hem dus ook graag zelf een keer maken. Hij viel hier erg in de smaak!

 
De hoeveelheden zijn aangegeven in koppen. Ik heb een kopje met een inhoud van 2dl gebruikt.
Ingrediënten:
2 koppen zelfrijzend bakmeel
2 koppen donkerbruine basterdsuiker
1/2 kop koude roomboter (ca.125 gram)
1 kop gemengde ongezouten noten (grof gehakt)
 
1 theelepel kaneel
1/2 theelepel zout
1 bekertje crème fraiche
1 zakje vanille suiker
1 ei
5 flinke appels (bv Goudreinetten of Elstar) in blokjes
1 handvol rozijnen
 
Wel de rozijnen in je favoriete likeur (ik heb Grand Marnier gebruikt).
Verwarm de oven voor op 180graden.
Doe het bakmeel, de suiker en de koude boter in een kom.
Meng de inhoud met een mixer op de laagste stand tot je een mengsel van fijne kruimels hebt.
In de keukenmachine kan ook, gebruik dan de pulse knop.
Roer de noten door het mengsel.
Doe 2,5 kop van het mengsel in een ingevette bakvorm van 30x30cm of een springvorm van 28/30cm en druk de massa goed aan.
 
Meng de kaneel, het zout, het ei, de crème fraiche en de rozijnen incl. vocht door de rest van het deeg.
Roer de stukjes appel erdoor.
Verdeel dit mengsel gelijkmatig over het andere beslag.
Bak de taart een uur in de oven en laat goed afkoelen voor je hem gaat snijden.
 
Bewaar de taart losjes afgedekt. Je kunt hem het best een dag van tevoren al maken.
Je kunt de taart ook heel goed invriezen.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten