dinsdag 26 november 2013

Hardloopbroodjes

Op mijn verjaardag kreeg ik het hardloperskookboek met heel veel recepten en tips.
Deze broodjes zijn het eerste wat ik eruit gemaakt heb en hier in huis direct een hit.
Ze zijn het lekkerst als ze nog een beetje warm zijn maar je kunt ze ook prima een dag bewaren.
Ook erg lekker: eet ze met een plak kaas.  

Ingrediënten voor 5 goedgevulde broodjes:
1,5 dl magere kwark
1 ei
50 gram ongebrande noten (alle soorten kunnen)
2 el zaden (bv lijnzaad, chiazaad, sesamsaad of maanzaad)
50 gram gedroogde vruchten (bv rozijnen, abrikozen, vijgen)
150 gram bloem (volkoren, spelt, wit)
1 zakje vanillesuiker
2 el honing
1 theelepel kaneel en/of koekkruiden
1 geprakte banaan of 1 appel aan kleine stukjes
1 theelepel bakpoeder

Een hele lijst ingrediënten maar je kunt het aanpassen naar wat je lekker vindt of wat je in huis hebt.
Volgens mij kunnen deze broodjes niet mislukken. Ik heb ze zowel met banaan als met appel gemaakt.
De blokjes appel bestrooi ik dan met kaneel voor ik ze door het beslag doe.
Verder gebruik ik zelf gemengde noten, rozijnen, gedroogde cranberry's, lijnzaad en chiazaad.



In het recept staat bloem maar ik heb de broodjes gemaakt met speltmeel. Het verschil?
Bloem wordt gemaakt van uitsluitend het binnenste deel van de graankorrel. De overige vezeltjes en kiemen worden er na het malen uitgezeefd.
Meel is dus gezonder, bevat meer vezels en is bovendien goedkoper dan bloem.
Meer info: spelt

De bereiding is super simpel. Alles mengen en met een lepel 5 hoopjes vormen op bakpapier op een bakplaat.
Deze zet je een klein half uurtje in een voorverwarmde oven op 180°C en klaar!
Heerlijk als lunch met een kopje soep.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten